کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در زمینه ارتباطات است

کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در زمینه ارتباطات است

دانلود عکس: کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در زمینه ارتباطات و مخابرات و حتی سنگ اندازی در راه پیشرفت بازار ارتباطات کشور بوده و یکی از موانع اصلی توسعه حوزه آی سی تی در کشور است.


به گزارش دانلود عکس به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، بهانه نگارش این یادداشت برگزاری کمپینی با عنوان رفع انحصار از مخابرات در شبکه های اجتماعی است که پرداختن به آن، حقیقتا اشتباهی بزرگ و سبب انحراف افکار عمومی از مشکل اصلی صنعت ارتباطات بشمار می رود. همچنین، مهم ترین لطمه جبران ناپذیر آن نه به صنعت ارتباطات، بلکه به افکار عمومی است که ظاهرا انحصار مطرح شده مخابرات را دلیل تمام توسعه نیافتگی ها بدانند و دیگر مطالبه به حقی از مسئولین بابت عدم پیشرفت حوزه ارتباطات نداشته باشند. امروزه در جامعه ای که ۸۵ میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، جمع آوری ۶ هزار امضا کار بسیار ساده ای است، این کارزار را کسانی به راه انداختند که بانیان وضعیت موجود هستند. البته در دولت مردمی فعلی در بخش مخابرات شاهدتحولات خوبی هستیم که البته لازمه آن فریفته نشدن همکاران دولت جدید توسط گروه هایی است که تمام کم کاری ها و ترک فعل های خودرا در زمینه ارتباطات، زیر پوشش انحصار مخابرات پنهان می دارند و متاسفانه سال ها با این بهانه، بصورت هدفمند موجب عدم توسعه یافتگی صنعت ICT کشور شدند. شرکت مخابرات ایران بیش از ۱۰ سال قبل با طی روال قانونی خصوصی شد و به ارائه خدمات به ذی نفعان در قالب مصوبات ابلاغی بالادستی پرداخت. حالا نیز گسترش زیرساخت ارتباطات شبکه با فیبر نوری و FTTH در دست انجام است. نگاه غیرکارشناسی به مجموعه مخابرات ایران طی سالهای قبل و با وجود افزایش شدید تورم، اجازه افزایش منطقی تعرفه ها را نداده است و نگاه سیاسی جایگزین نگاه حرفه ای به حوزه ارتباطات شده است، حال آنکه با منطقی شدن تعرفه ها سود اصلی که همان افزایش کیفیت و ارائه خدمات جدید است، به تمام ذی نفعان، مردم و مشترکان شامل خانگی، تجاری و سازمانی خواهد رسید. بطور خلاصه، از اهم وظایف وزارت ارتباطات، پشتیبانی از مشترکین و فعالان صنعت ICT جهت استفاده از خدمات باکیفیت مطلوب با هدف تحقق رضایت مندی مشتریان است و اگر این حمایت نباشد، چرخه صنعت با مشکل مواجه می شود و زیان آن در نهایت مشترکین می رسد که خواهان خدمات باکیفیت هستند. درباب انحصار، اگر منظور نحوه استفاده از سیم و کابل است که بر طبق قانون و مصوبات ابلاغی از طرف رگولاتوری و در قالب قرارداد بیت استریم تمام اپراتورها از خدمات زیرساختی می توانند استفاده کنند. مصادیق انحصار را با نگاهی کارشناسی می توان در ارائه پهنای باند مناسب به اپراتورها، اعمال قوانین ضد توسعه و انحصار در اعمال منطقی تعرفه ها دانست. اگر مشکل تعرفه غیرمنطقی و غیر واقعی خدمات مخابرات و عدم توجه به تامین منابع با بهانه کلیدواژه انحصار حل نشود، در آخر هم مشترک نهایی متضرر می شود و نمی تواند از تکنولوژی های جدیــد بهره مند شود و هم تمام شرکت های ارتباطی کشور با عقب ماندن مخابرات بصورت زنجیروار از مدار توسعه خارج می شوند. در نهایت لازم است یک دفعه برای همیشه کلیدواژه انحصار و سو استفاده از این واژه را فراموش کرده و همگان به توسعه تکنولوژی های جدید مطابق با آخرین روندهای رایج در دنیا با پشتیبانی از صنعت زیرساختی مخابرات باور داشته باشیم تا نتایج آن برای تمام مردم و مشتریان، ملموس بوده و علاوه بر آن، توسعه حقیقی صنعت پیشران ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشورمان شاهد باشیم.


منبع:

1400/11/14
23:51:18
5.0 / 5
962
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانلود عکس