رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد
لزوم واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه های امام علی(ع)
به گزارش دانلود عکس رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: باید تلاش نماییم در چارچوب چارچوب های علمی و دانشگاهی، مبحث جهاد تبیین حقیقت ها که از مبناهای عقیدتی مان شروع می شود و به مباحث انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند را با قدرت سامان دهیم.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در جشن عید غدیر که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن اشاره به نام گذاری تالار به نام علامه امینی و تجلیل از خدمات عالمانه و فاخر این عالم برجسته، اثر محققانه، عمیق و معظم «الغدیر» علامه امینی را به مثابه یک جهاد تبیین برای روایت صحیح واقعه غدیر دانست و اظهار داشت: علامه امینی با یک فرایند محققانه، کاری بزرگ را در نگارش الغدیر انجام داده است تا روایت دقیق و درستی از حادثه غدیر داشته باشد.
وی ادامه داد: در غدیر، مولای متقیان حضرت علی(ع) به جانشینی پیام اکرم(ص) از سوی خداوند متعال برگزیده شدند اما از فردای آن روز تا امروز، خطیبان جیره خواری بوده اند که در منابر و مواعظ خود برای نادیده گرفته شدن و حتی وارونه جلوه دادن واقعیتی که ۱۲۰ هزار نفر شاهد آن بوده اند، کوشیده اند. همین مبحث نشان داده است که تبیین واقعه غدیر و کار پرارزش علامه امینی که یک حقیقت تاریخی را با ذکر روایات موجود در منابع اهل سنت روایت می کند، چقدر توانسته است در زنده ماندن غدیر و اثبات آن اثرگذار باشد.
دکتر مقیمی تصریح کرد: وقتی حادثه غدیر و فرایند تبیینی انجام شده توسط علامه امینی درباره روایت غدیر را مرور می نماییم، به اهمیت جهاد تبیین برای حقیقت هایی که در دوران معاصر اتفاق افتاده است، بیشتر پی می بریم.
رئیس دانشگاه تهران از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بعنوان مهم ترین رویدادی که در تاریخ معاصر شاهد آن بوده ایم، نام برد و ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین، اظهار داشت: گاها شاهد می باشیم که به بهانه وجود کاستی هایی در جامعه، روایت های نادرستی از حادثه بزرگ انقلاب اسلامی و جایگاه نظام اسلامی در دنیا صورت می گیرد؛ یعنی نه تنها عزتی که ملت بزرگ ایران و ملل مسلمان از این رویداد بزرگ کسب کردند به درستی روایت نمی گردد، بلکه گاهی اوقات این حقیقت بزرگ وارونه جلوه داده می شود و اگر با کار محققانه و دانشگاهی، حقیقت های انقلاب اسلامی را به درستی منعکس نکنیم، دشمنان اسلام این رویداد بزرگ را بگونه ای وارونه برای نسل های آینده روایت خواهند کرد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: باید تلاش نماییم در چارچوب چارچوب های علمی و دانشگاهی، مبحث جهاد تبیین حقیقت ها که از مبناهای عقیدتی مان شروع می شود و به مباحث انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند را با قدرت سامان دهیم؛ یعنی به صورت مستند، از اتفاقات و رویدادهایی که با آن روبرو شده ایم و شاهد تغییر و تحولات در جامعه مان بوده ایم، روایت درستی داشته باشیم.
او همینطور نهج البلاغه امیرالمومنین را که با تلاشهای محققانه سید رضی گرداوری شده است را منبعی ارزشمند، آموزنده و در دسترس برای محققان همه رشته ها و همه موضوعات از مباحث خداشناسی تا مباحث اجتماعی، اقتصادی و حکومتی دانست و عنوان کرد: متاسفانه کمتر از نگاه علمی و دانشگاهی، نهج البلاغه را مورد توجه قرار داده ایم.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را منبع غنی برای تدوین خط مشی های حکمرانی اسلامی برشمرد و توضیح داد: فرمان مبارک امام علی(ع) به مالک اشتر بیشتر از همه برای ما شناخته شده است، و این در شرایطی است که ما می توانیم برای تمام ابعاد اجتماعی و حکومتی از آموزه های نهج البلاغه بهره مند شویم. بعنوان مثال، از نامه ای کوتاه که در حوزه مشی حضرت امیرالمومنین(ع) درباره نحوه اعتماد حاکمان و کارگزاران به مردم صحبت می کند، میتوان مباحث در ارتباط با اعتماد عمومی در جامعه و رابطه بین حکومت و کارگزاران با مردم را که یکی از موضوعات مهم امروز ماست، تئوریزه کرد.
وی ادامه داد: جوهره و عصاره نهج البلاغه، پس از بحث های خداشناسی، پرداختن به بحث عدالت در مدیریت است، چیزی که امروز به شدت در جامعه و نظام مدیریت دولتی مان به آن نیازمند هستیم. امام علی (ع) عدالت را قرار دادن هر چیز در جای خودش تعریف می کنند و آنرا از منظر مباحث متنوع حکومتی و مدیریتی در نهج البلاغه مورد بررسی قرار می دهند که می طلبد بر روی آن کار علمی و محققانه انجام دهیم.
رئیس دانشگاه تهران بر واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه های امام علی(ع) تصریح کرد و اظهار داشت: گاهی فکر می نماییم پرداختن به سیره نظری و عملی ائمه اطهار علیهم السلام، تنها وظیفه یک گروه از محققان است که در حوزه معارف اسلامی و اندیشه اسلامی کار می کنند. این درحالیست که همه ما در رشته های مختلف بخصوص در رشته های علوم انسانی و اجتماعی باید به این مورد بپردازیم و کاربست های آنرا در جامعه مورد توجه قرار دهیم تا در کنار ذکر مناقب آن حضرت و بهره مندی از ثواب اخروی، از برکات و آموزه های امیرالمومنین (ع) در زندگی فردی و سازمانی بهره مند شویم.
منبع: imgdl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب