مدیركل امور دانش آموختگان اعلام كرد
ملاک اعتبارسنجی دانشگاه های خارجی تا آخر سال علمی و منطقی می شود
به گزارش دانلود عکس، مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با اعلان اینکه رتبه بندی دانشگاه های خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانش آموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در زمینه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاه های معتبر در حال انجام می باشد که ان شاءالله تا آخر سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و بر طبق آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمدصالح لبافزاده درباره ی ماموریت سازمانی اداره کل امور دانش آموختگان و اقدامات این سازمان برای بالابردن اعتبار مدارک دانشگاه های کشور و دانش آموختگان داخلی اظهار داشت: اعتبارسنجی مدارک دانشگاه ها در کشورهای مختلف بر طبق ملاک ها و سیاست های وزارت علوم آن کشور انجام می شود که در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران (اداره کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان) نیز قواعد و معیارهایی حکم فرما است.
مدیرکل امور دانش آموختگان در پاسخ به این پرسش "اعتبار دانشگاه های فنی و مهندسی یا دانشگاه های علوم انسانی کشور ایران در بین کشورهای منطقه بالاتر است؟" اظهار داشت: این مسئله بر طبق شاخصی که در رتبه بندی در نظر گرفته می شود، دقیق تر قابل بررسی است. در نظام های رتبه بندی، گرچه رتبه بندی های موضوعی نیز انجام می شود ولی عمدتاً بصورت کلی به رتبه دانشگاه توجه می شود. از آنجائیکه یکی از معیارهای رتبه بندی بین المللی تعداد مقالات انتشار یافته در مجلات نمایه دار بین المللی است، پس دانشگاه های علوم انسانی شاید از این منظر امتیاز کمتری بگیرند. بنا بر این است که ما باید حداقل در جهان اسلام و کشورهای منطقه، ملاک رتبه بندی را ISC قرار دهیم و لازم است مؤسسه ISC تلاش بیشتری کند تا این رتبه بندی در کشورهای جهان اسلام خصوصاً کشورهای منطقه به عنوان اصلی ترین مؤسسه رتبه بندی لحاظ شود.
وی افزود: شاخص های جهت دار در نظام های رتبه بندی بین المللی، اخیراً سبب شده است تا تعدادی از دانشگاه های کشور چین به اعتراض، خودرا از این رتبه بندی ها خارج کنند و این نیز هشداری برای ما خواهد بود تا در راه ریلگذاری شده غرب در زمینه علم و فناوری حرکت نکنیم که این مسیر بطور قطع ما را به تمدن نوین اسلامی سوق نخواهد داد.
دکتر لباف زاده اظهار داشت: اگر جستجویی در مقالات علمی نماییم، خواهیم دید که نظامات رتبه بندی جهانی نظیر QS و Times منتقدان جدی در دانشگاه های غربی دارد و در بعضی از کشورها حتی کشورهای اروپایی برخی از دانشگاه هایشان حاضر به تسلیم در مقابل خواسته های آنها نمی شوند و اعتبار خودرا منوط به تأیید یا رد این رتبه بندی ها نمی کنند.
مدیرکل امور دانش آموختگان با اعلان اینکه این مؤسسات رده بندی، خصوصی هستند و حمایت های مالی دانشگاه ها و لابی های سیاسی در جایگاه این دانشگاه ها تأثیر به سزایی دارد؛ اشاره کرد: اساسا جایگاه دانشگاه های ایران با رتبه آنها در سطح جهانی تطابق ندارد. یکی از اصلی ترین شاخص های مدنظر این رتبه بندیی ها که وزنی بیش از ۵۰ درصد در بین شاخص ها دارد، خوداظهاری دانش آموختگان و کارفرمایانی است که آنها را به استخدام درآورده اند.
وی اضافه کرد: واضح و مبرهن است که تاکید بر خوداظهاری نمی تواند اعتبار دقیق دانشگاه ها را به درستی نشان دهد. پرسشنامه هایی که از طرف مؤسسات رتبه بندی مزبور هم اکنون در بین دانش آموختگان در بعضی از دانشگاه های خارج از کشور توزیع می شود، عمدتا بر مسائلی غیر از مباحث آموزشی و علمی استوار است و اصلی ترین شاخص های آن مبتنی بر سیاست های سند ۲۰۳۰ یونسکو است.
دکتر لباف زاده با اعلان اینکه بنده معتقد هستم به جز موارد رایج در شاخص های رتبه بندی، بایستی به موضوعات مهمتری همچون دیپلماسی علمی که ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می شود، توجه ویژه داشت؛ اظهار داشت: باید جهتگیری دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی کشور همراستا باشد. همسو کردن این دو دیپلماسی بسیار اهمیت دارد و در تبادلات علمی و فناوری، نقش کشورهای منطقه نباید نادیده گرفته شود.
مدیرکل امور دانش آموختگان در ادامه تاکید کرد: نظام دانشگاهی کشور برای نیل به قلّه های تعالی و توسعه همه جانبه، ناگزیر باید در جستجوی الگوی کارآمد از دانشگاه فعّال، سرآمد و تمدّن ساز باشد که بتواند با تعمیق باورها و اعتقادات دینی و توجه به دیرینه باستانی و اسلامی، توسعه علمی، پژوهشی و فناوری مناسب داشته باشد؛ مهندسی و مدیریت دانش کند؛ بینش ها، باورها و فرهنگ جامعه را در راه درست محقق ساخته و بتواند نسلی دیندار و دانش پژوه، معنوی، اخلاقی، علمی و تمدنساز را به درستی تربیت کند.
وی اظهار داشت: اینجاست که نقش سوزنبانی دانشگاه در انتخاب مسیر دوگانه تمدن نوین اسلامی و سراب توسعه غربی به وضوح مشخص خواهد شد؛ نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در جهت گیری جامعه. پس فعالیت های دانشگاه با الگوی متداول غربی، ناخودآگاه جامعه را به سمت سراب توسعه غربی خواهد کشاند.
دکتر لباف زاده با اعلان اینکه درست است که تعدادی از شاخص های مدنظر نظام های رتبه بندی، تولید علم و دانش را در نظر می گیرد، ولی این همه واقعیت ها نیست، اظهار داشت: اگر دانشگاه های ما بخواهند خودرا فقط با شاخص های ارائه شده توسط این مؤسسات خصوصی و انتفاعی که تحت حمایت و هدایت بنگاه های سرمایه داری بین المللی هستند، تطابق دهند، اساسا از مسیر تمدن نوین اسلامی دور خواهیم شد.
وی افزود: از طرف دیگر، اگر سیاست های اعزام و هدایت تحصیلی دانش آموختگان ایرانی جهت ادامه تحصیل در سایر کشورها تنها مبتنی بر رتبه بندی های مطرح جهانی باشد، خیلی از دانشگاه های خوب دنیا خصوصا در رشته های خاص مورد نیاز کشور، گرایش های مختلف هنر و دانشگاه های فنی و حرف های در سایر کشورها به سبب تعریف شاخص های رتبه بندی که بیشتر مبتنی بر تولید مقالات در نشریات نمایه دار با زبان انگلیسی و نگرش های فرهنگی اجتماعی مد نظر یونسکو است، حذف خواهند شد.
دکتر لبافزاده اشاره کرد: رتبه بندی دانشگاه های خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانش آموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در زمینه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد. در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاه های معتبر در حال انجام می باشد که ان شاءالله تا آخر سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و بر طبق آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد و دانش آموختگان ما نیز به سمت دانشگاه ها و کشورهایی سوق داده می شوند که علاوه بر رفع نیاز داخلی به دانش و فناوری آنها، از سطح علمی و اعتبار خوبی برخوردار باشند.
مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قرابت کشور ایران با کشورهای همسایه اضافه کرد: در روند جذب دانشجویان خارجی، اهداف جمهوری اسلامی فقط محدود به جغرافیای کشور خودمان نیست و از نظر فرهنگی و مذهبی نزدیکی با کشورهای منطقه بیش از کشورهای اروپایی است.
وی افزود: کشورهای منطقه چه در مبادلات اقتصادی و چه در مبادلات علمی باید اولویت ما باشد. ایران هنوز در بازار منطقه سهم زیادی ندارد و میتوان بواسطه جذب و دانشجویان بین المللی از کشورهای همسایه و هدایت تحصیلی هدفمند دانش آموختگان خود به این کشور ها، تبادلاتی موثر و سازنده با این کشورها داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر لباف زاده اضافه کرد: البته زمانی همه نگاه ها به اروپا و غرب بود که آورده مناسبی برای ما نداشت. اما امروز باید بی توجهی هشت ساله اخیر به کشورهای منطقه را در همه زمینه ها خصوصاً تبادلات علمی و فناوری جبران کرده و با تمرکز جدی بر این کشورها علاوه بر بازار اقتصادی همکاری های علمی و فناوری را گسترش دهیم. اساسا با توسعه همکاری علمی و فناوری بین دانشگاه ها و دانش آموختگان کشورهای منطقه و همسایه، میتوان ضمن ایجاد ارزش افزوده به دانش تولید شده در داخل کشور، در راه تحقق تمدن نوین اسلامی نیز گام های اساسی برداریم.
منبع: دانلود عكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب