رییس دانشگاه تهران در جمع مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه ها عنوان كرد
لزوم جهاد فرهنگی بانوان از راه کنش اجتماعی عفیفانه و پیشگیری از جوزدگی
به گزارش دانلود عکس، رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به اجرای مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه در رابطه با مواجهه مرحله ای با پدیده بی حجابی در دانشگاه در نیمسال تحصیلی گذشته، به برخی گزاره هایی که از جانب دانشجویان مطرح گردیده است اشاره نمود و اظهار داشت: بخشی از غفلت ها در زمینه حجاب، ناشی از جو زدگی و محیط زدگی است.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی با حضور در نشست سراسری مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه ها که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حضور وزیر علوم برگزار گردید، اظهار داشت: عموماً یک مشکلی که در مبحث رعایت حجاب و پوشش مناسب در جامعه داریم، اینست که بخشی از زنان و دختران که اهتمامی به رعایت حجاب مناسب ندارند، بعضاً جو زده شده اند. در نیم سال قبل تحصیلی در رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه تهران، در برخورد با معدود دانشجویانی که در زمینه حجاب مراقبت لازم را انجام نمی دادند، از ایشان پرسش می کردیم. بخشی از آنها در حوالی این مضمون پاسخ می دادند که «تحت فشار محیط جامعه هستیم.» ازاین رو بخشی از این افراد، نه از سر لجاجت بلکه بخاطر جو زدگی گرفتار سستی و کوتاهی در زمینه حجاب شده اند.
وی با اشاره به این که مبحث زنان و اهمیت جایگاه آنها در امور اجتماعی جزو موضوعات روز دنیا در دهه های اخیر بوده است، اشاره کرد: در اروپا در دوره ای که میتوان نام آنرا دوره جاهلیت نامید، زنان نه تنها جایگاهی نداشتند بلکه از حق رای، حق مالکیت و حق ارث و طبیعی ترین حقوق خود محروم بودند و حدودا حدود یکصد سال است که داعیه داران مکتب فکری فمینیسم از رویکرد تفریطی نسبت به زن، به رویکرد افراطی روی آورده و خانواده زدایی را در دستور کار خود قرار داده اند که متاسفانه هر از چند گاهی هم شاهد بروز و ظهور آن در بخشی هر چند کوچک از زنان و دختران کشورمان هستیم که تحت تأثیر قرار می گیرند و نمونه بارز آن التهابات اخیری بود که در جامعه و دانشگاه ها شاهد آن بودیم و بهانه این التهابات هم زنان و طلب آزادی برای آنها و مسائلی در حاشیه بحث زنان بود.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با نام بردن از «سیمون دو بووار»، بعنوان نامدارترین زن روشنفکر قرن بیستم و یکی از پیشگامان فمینیسم اشاره نمود و اظهار داشت: «دو بووار» یک دوجنس گرا و به جای همسر، شریک زندگی اش «ژان پل سارتر» است که البته همزمان چند شریک دیگر زندگی داشت، در مصاحبه ای اظهار می دارد: "به هیچ زنی نباید اجازه داد تا در خانه بماند و به امر پرورش کودکانش بپردازد. جامعه باید به کلی تغییر کند و به زنان اجازه ندهد که فقط وظیفه پرورش فرزندان را بر عهده گیرند؛ یعنی اگر به هر زنی حق انتخاب در خانه ماندن و پرورش کودکان خود و شاغل بودن در بیرون را بدهند، اغلب زنان ترجیح می دهند تا در خانه بمانند." وی هیچگاه از خانواده یاد نمی نماید. او نهاد ازدواج و خانواده را نفی می کند و از خانواده بعنوان فحشای عمومی و عامل بدبختی زنان یاد کرده و اصولا ازدواج و تشکیل خانواده را بردگی می داند. این فرد نمونه ای از الگوی نقش و تفکرات فمینیستی است.
مقیمی اشاره کرد: آیا حیف نیست که با وجود الگوهای شاخصی که در اسلام وجود دارد، این نوع افراد که رفتارشان مبتنی بر ابتذال اخلاقی و تفکراتشان بر اساس فشار بر زنان در انجام رفتارهایی خلاف فطرت و خواسته باطنی آنهاست، الگوی دختران و زنان ایرانی باشند؟ متاسفانه ما به صورت بایسته و شایسته به آموزه های الهی خود دراین زمینه نپرداخته ایم. فمینیست ها با توجه به این پیشینه اخلاقی و تفکر استبدادی که در زمینه تئوریزه کردن مسائل زنان دارند، توانسته اند تفکراتی که عین بردگی زنان است را به جای آزادی زنان جا بزنند، این در حالیست که حامیان و دنباله روان آنها هم اصلا نمی دانند که مبنای این تفکر، اجبار و تحمیل است؛ بلکه برخی فکر می کنند که تفکرات آنها عین آزادی است. این گونه افرادی که فریب فمینیست ها را می خورند، عموما نه از عقبه فکری نگاه و رویکرد فمینیسم آگاه هستند و نه مبانی اسلام عزیز را می شناسند.
وی با اشاره به زنان بزرگی مانند حضرت مریم و آسیه که در قرآن کریم از ایشان نام برده شده است، اشاره کرد: تأمل در نوع جریان سازی حضرت آسیه(س) که قرآن هم به آن اشاره دارد، بسیار درس آموز است. قرآن کریم مثال می زند که حضرت آسیه سلام الله علیها در محیطی قرار داشت که همه چیز بر ضد تقوا و دین و عفاف بود. ولی ایشان که در رفاه کامل بود، دین زدگی را کنار زد و با شجاعت مثال زدنی و عفتی که در او وجود داشت، شجاعانه امر به معروف و نهی از منکر می کرد و در مقابل شوهرش فرعون و در مقابل تفکری که در مقابل خدا بود، به تنهایی ایستاد، محیط زده و اسیر جو حاکم بر جامعه نشد و سرنوشتی قهرمانانه را رقم زد و حاضر نشد از اعتقاد خود دست بردارد و جانش را در این راه فدا نمود. از همین روست که قرآن کریم این بانوی بزرگوار را بعنوان مظهر شجاعت و حق طلبی معرفی می کند.
استاد دانشگاه تهران با یادآوری این که حضرت مریم(س) در قرآن کریم بعنوان نمونه دیگری از الگوی نقش زنان در زمینه عفاف و تعبد معرفی می شود؛ اضافه کرد: در دوره اسلام، بانوی بزرگوار حضرت خدیجه سلام الله علیها بسیار در ترویج اسلام موثر بوده و خصوصیت بازر ایشان، درایت و انفاق بوده است. حضرت خدیجه سلام الله علیها بعنوان یک کارآفرین اجتماعی و کارآفرین اقتصادی قابل مثال زدن است که تمام اموال خویش را در راه اسلام انفاق کرد، ولایتمدار بود و نخستین بزرگواری بود که به دین اسلام گروید.
وی به دیگر الگوهای زن مسلمان اشاره نمود و بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در جایی که لازم بود از ولایت دفاع کرد و عفاف ایشان زبانزد بود و حضرت زینب کبری سلام الله علیها هم نهضت عاشورا و نهضت حسینی را زنده نگاه داشت. این بزرگوار با فصاحت و بلاغت و شجاعت بی نظیر و صبوری، فداکارانه و افتخارآفرین ظاهر شد. امروز هم اگر در جامعه ایرانی خودمان، تمدن انقلاب اسلامی را بررسی نماییم، مشاهده می نماییم که مبنای ایجاد آن به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برمی گردد و حول محور این بانوی مکرمه، تمدنی دیرینه و شکل دهنده انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد: در کدام جامعه و تمدنی سراغ دارید که نمونه هایی از این بانوان اثرگذار، منشأ تحول و تعالی جامعه شده باشند. با توجه به این الگوهای ناب، باید بسیار مراقب باشیم و تلاش نماییم تا زمینه ای فراهم گردد که دانشجویان جوان که دخترانمان محسوب می شوند، به اصالت فرهنگی و دینی خودمان برگردند و به جای رجوع به نحله های فمینیستی، از این بانوان تاریخ اسلام که نمونه های آنها در این مرز و بوم کم نیستند، الهام بگیرند. ازاین رو اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه وظیفه ای سنگین بر دوش دارند که با نگاه پدرانه و مادرانه نسبت به دانشجویان، آنها را به سطحی از شناخت و تحلیل برسانند که گرفتار جو زدگی های آنی نشوند؛ که البته نقش مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه ها هم برای بسترسازی دراین زمینه شاخص است. هر چند جو غبارآلودی که گاهی در جامعه ایجاد می شود، موقت است ولی غبارهای آن لاجرم بر روی الگوهای در دسترس ما می نشیند؛ و از آن طرف هم ما کمتر برای تبیین زندگی الگوها و بزرگواران مان و تبیین نگاه اسلام به زن و جایگاه زن همت کرده ایم.
وی افزود: اگر غربی ها یک قرن است به این جمع بندی رسیده اند که به بحث زن، جایگاه زن و رای زن توجه نمایند، پیامبر گرامی اسلام (ص)، قرن ها پیش رای و دیدگاه زنان را به رسمیت شناخت و واقعه غدیر خم، زنان را به بیعت با امیرمؤمنان امام علی ضد السلام دعوت نمودند. این حرکت نمادین پیامبر اکرم(ص) که زنان در پشت پرده دست در درون ظرف آب گذاشتند و این سو هم امام علی ضد السلام دست در همان ظرف آب فرو برد، پیام روشنی را به همه ما منتقل می کند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه اضافه کرد: بانوان متعهد دانشگاهی، امروز در خط مقدم جهاد فرهنگی، وظیفه کنش اجتماعی عفیفانه را بر عهده دارند. باید زنان با جهاد فرهنگی خود در مقابل جریان بی بندوباری که در چارچوب مکتب دروغین، کاذب و جعلی فمینیستی مطرح می شود، بایستند و اجازه ندهند و با این کارهای غبارگونه کنونی، جریان اصیل و ماندگار زن مسلمان غبارآلود شود و از دسترس دخترانمان بخصوص قشر دانشجو و دانشگاهی بیرون برود.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در قسمت دیگر سخنانش در جمع مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه ها، از منظر علم مدیریت منابع انسانی به نقد رویکرد فمینیستی پرداخت و گفت: در رویکرد فمینیستی، ایجاد تضاد و تخاصم میان زن و مرد بعنوان دو جنس متخاصم و نه تکمیل کننده یکدیگر و قیاس عبث و بیهوده میان زن و مرد بدون توجه به تفاوت های فیزیکی و شخصیتی آنها مورد تاکید و اصرار قرار می گیرد. در صورتیکه در مبحث تناسب شغل و شاغل در علم مدیریت منابع انسانی، شایستگی های تخصصی به همراه خصوصیت های شخصیتی برای احراز مشاغل مورد توجه قرار می گیرد و اگر این تناسب شخصیتی وجود نداشته باشد، هم شغل فاقد کارآیی و اثربخشی خواهد بود و هم شاغل گرفتار فرسودگی شغلی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دانشگاه تهران، ایشان سپس توضیح داد: فمینیست ها بدون توجه به این مشخصه های شخصیتی متفاوت بین زن و مرد معتقدند که خانم ها باید همان مشاغل و کارهای مردانه را در رقابت با آقایان اشغال نمایند و فکر می کنند اگر می خواهند به زن جایگاه دهند، باید او را در تقابل با مرد قرار دهند؛ در صورتیکه اسلام می گوید خصوصیت های زن و مرد قابل مقایسه با همدیگر نیستند و زن و مرد تکمیل کننده هم هستند و هر کدام باید به تناسب خصوصیت های فیزیکی و روانی متصدی فعالیت اجتماعی شوند.
وی اشاره کرد: به جهت اینکه افراد گرفتار فرسودگی شغلی نشوند و شغل هم صدمه نبیند، حتما باید خصوصیت های شخصیتی آنها با خصوصیت های شغلی انطباق داده شود. از دیدگاه مدیریت منابع انسانی، حضور در بعضی مشاغل نیازمند شخصیتی است که خصوصیت های عقلانی و منطقی آن پررنگ تر است و برخی مشاغل با خصوصیت های شخصیتی عاطفی و احساسی سازگارند. از سوی دیگر همه می دانیم که مردان عمدتا دارای خصوصیت های عقلانی و منطقی هستند و خصوصیت های عاطفی و احساسی در خانم ها بیشتر از مردان است. البته در مردان هم افرادی داریم که خصوصیت عاطفی و احساسی آنها غلبه دارد و همینطور خانم هایی داریم که خصوصیت های منطقی شان بر خصوصیت های احساسی آنها غلبه دارد. ازاین رو گزاره فمینیست ها که هر زن و مردی، فارغ از خصوصیت های شخصیتی برای مشاغل یکسان رقابت کنند، گزاره مردودی است.
رئیس دانشگاه تهران با اعلان اینکه جهت انتخاب افراد برای مسئولیت های مدیریتی حتما لازم است جنبه های منطقی و عقلانی در آن فرد به جنبه های احساسی بچربد، اشاره کرد: در برخورد با تبلیغ برابری زن و مرد توسط فمینیست ها خیلی جو زده و موج زده نشویم. اگر با مبناهای اسلامی و با توجه به آن چه که در علم مدیریت منابع انسانی به ما آموخته شده است، جلو برویم، گرفتار افراط و تفریط نخواهیم شد.
دکتر مقیمی همینطور با اشاره به انتصاب دکتر الهام امین زاده بعنوان معاون بین الملل دانشگاه تهران، اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه تهران، در دوره جاری مدیریتی دانشگاه است که یک خانم بعنوان معاون دانشگاه در ترکیب هیات رئیسه دانشگاه تهران حضور پیدا کرده است. البته معتقدم که سهمیه بندی اعطای پست مدیریتی به زنان کار درستی نیست، بلکه لازم است مشاغل مدیریتی و غیر مدیریتی برای خانم ها را بر مبنای شایستگی های تخصصی و خصوصیت های شخصیتی آنها در نظر بگیریم.
رئیس دانشگاه تهران در انتها با اعلان اینکه این نشست ها و شبکه ارزشمندی که در حوزه مشاوران امور بانوان و خانواده دانشگاه های کشور شکل گرفته است، مأموریت مهمی برعهده دارد؛ بیان داشت: مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه ها امروز بعنوان کسانی که وظیفه جهاد فرهنگی در خط مقدم را بر عهده دارند باید مورد حمایت قرار گیرند و با بهره مندی از آموزه های دین مبین اسلام و پرهیز از محیط زدگی و تبعیت کورکورانه از نحله های فکری فمینیستی، مسیر تعالی بخشی را برای تحکیم بنیان های خانواده ترسیم نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب