با استفاده از الگوریتم افزایش قیمت؛

آمازون پنهانی از مشتریانش سوءاستفاده می کرد

آمازون پنهانی از مشتریانش سوءاستفاده می کرد

دانلود عکس: طبق اسناد جدید کمیسیون فدرال تجارت آمریکا که به دادگاه ارائه شده، آمازون از استراتژی های غیرقانونی برای افزایش سودآوری در کسب وکار خرده فروشی آنلاین خود بهره برده است.


به گزارش دانلود عکس به نقل از رویترز، یکی از این موارد سوءاستفاده الگوریتمی است که نرخها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی شکایتی مقابل آمازون ثبت نمود اما خیلی از جزییات آن تا پنجشنبه مشخص نشد. روز گذشته یک نسخه از شکایت در دادگاه منطقه سیاتل بطور عمومی منتشر گردید. بگفته این آژانس فدرال آمازون که بیش از یک میلیارد کالا در ابر فروشگاه خود دارد، یک الگوریتم مخفیانه ابداع کرده که داخل شرکت به نام پروژه Nessie خوانده می شود. این الگوریتم برای شناسایی محصولات خاصی به کار رفت که پیش بینی می شد فروشگاه های آنلاین دیگر هنگام قیمت گذاری از افزایش بهای کالا در آمازون پیروی خواهند کرد. آمازون از پروژه Nessie برای استخراج مستقیم بیش از یک میلیارد دلار از جیب آمریکایی ها استفاده نمود. تام دویل سخنگوی آمازون اعلام نمود کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابزار قیمت گذاری شرکت را به اشتباه توصیف کرده و شرکت سال ها قبل چنین روندی را متوقف کرده است. او در این زمینه اضافه کرد: Nessie برای متوقف کردن عواقب ناخواسته تطابق نرخها استفاده می شد. یکی از این عواقب ناخواسته چنین وضعیتی، این است که نرخها چنان کاهش می یابند که بی ثبات می شوند. در شکایت ذکر شده، آمازون آزمایش الگوریتم های قیمت گذاری را در سال ۲۰۱۰ میلادی شروع کرد تا دریابد آیا خرده فروشان آنلاین دیگر قیمت محصولات آنرا ردیابی می کنند یا خیر و بهای محصولاتی را بالا ببرد که احیانا توسط رقبا ردیابی می شوند. بعد از آنکه خرده فرودشان دیگر کالاهایشان را به قیمت یکسان می فروختند یا آنرا افزایش می دادند، آمازون همان محصول را با قیمتی با تورم بالا می فروخت و همین مورد سبب شد شرکت به یک میلیارد دلار سود بیشتر برسد. آمازون این الگوریتم را در رویدادهای فروش پرایم دی و فصل خرید برای تعطیلات متوقف می کرد برای اینکه در این بازه رسانه و مشتریان بیش از پیش به عملکرد خرده فروش آنلاین توجه می کردند. در شکایت آمده است: بعد از آنکه توجه مردم به سمت دیگری معطوف می شد، آمازون پروژه خودرا باردیگر از سر می گرفت و آنرا به شکل گسترده تر اجرا می کرد. آمازون در آوریل ۲۰۱۸ میلادی از این روش برای تنظیم قیمت های بیش از ۸ میلیون آیتم خریداری شده توسط مشتریان به کار برد که بطور کلی ۱۹۴ میلیون هزینه داشتند. این الگوریتم در ۲۰۱۹ میلادی متوقف گردید.


منبع:

1402/08/13
09:31:54
5.0 / 5
401
تگهای خبر: جشن , خرید , شركت , فروشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانلود عکس