معاون شهردار تهران خبر داد
بکارگیری روش های نوین برف زدایی بجای نمک و ماسه در بارش ها
دانلود عکس: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بکارگیری روش های جدید برای برف زدایی پل های سواره رو در پایتخت آگاهی داد که در صورت تأیید این روش ها دیگر در زمان بارندگی از نمک و شن و ماسه استفاده نخواهد شد.
هادی حق بین در گفت و گو با ایسنا، در مورد راه اندازی پل مجهز به سیستم برف زدائی در تهران اظهار داشت: حوزه فنی عمرانی در همه زمینه ها یک نگاه نو و تحولی دارد و درباب پل ها هم به همین صورت است.
به نقل از ایشان، موضوع نمک و شن در برف روبی همیشه مورد انتقاد بوده است؛ هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ صدمه ای که به رویه آسفالتی و سازه های مجاور و جداول می رساند و موجب فرسایش و فرسودگی شدید آنها خواهد شد. بر همین اساس، بر آن شدیم که از تکنولوژی های روز در پل ها استفاده نماییم تا در دراز مدت حداقل در نگهداشت پل در مناطق، کمترین دغدغه را داشته باشیم و با اولویت به سمت تقاطع ها و پل هایی که در مناطق شمالی تر شهر تهران درحال اجرا است؛ رفتیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه پلB ۹ در بزرگراه ارتش یک دوربرگردان غیر همسطح است که به علت شرایط منطقه در اولویت اجرائی ما قرار گرفت، اضافه کرد: این پروژه به عنوان یک پروژه نمونه طراحی شد و کاملا این پروژه را مکانیزه کردیم و در طول پروژه لوله کشی هایی انجام و مقرر است همزمان با برودت هوا و بارش برف حسگرهای این پروژه بوسیله دستگاه p l c یا تابلو فرمانی که دارد، هم دما و هم رطوبت را سنجش کند و در صورتیکه بارش برف داشته باشیم مایع «استات منیزیم» که ذوب کننده برف و یخ است بجای نمک و شن در این پروژه استفاده گردد.
حق بین ضمن اشاره به این که نخستین بار است این مساله را در پل ها انجام می دهیم، اظهار نمود: بدین سبب شد که پل B۹ را با این روش تجهیز نماییم و بوسیله «پاشش برف زدایی» صورت گیرد. هفته گذشته بازدیدی از پروژه داشتم و تست اولیه انجام شد که امیدواریم این روش در آنجا کاملا جواب دهد.
بگفته حق بین، برای پل دیگری در بزرگراه ارتش تحت عنوان پل b ۱۰ پیشنهاد دیگری مطرح شده و مقرر است در پل مذکور مطرح و اجرا شود. بر این اساس بحث گرمایش از کف پروژه در دستور کار خواهد گرفت که مقرر است این دو روش را در این پروژه ها انجام دهیم و در پروژه هایی که اولویت ما هستند تعمیم بدهیم و طبیعتا مناطق شمالی تر اولویت ما خواهد بود.
وی در مورد زمان تست این دو روش اظهار داشت: با برودت هوا که نزدیک به صفر می شود، تابلوی فرمان این امکان را دارد که به این سامانه، زمان دهد که چند ثانیه پاشش و در چند ثانیه توقف داشته باشد و در چه شرایط دمایی پاشش صورت گیرد که این امکان فقط با یک دستورالعمل بر روی پل صادر می شود و این دستورالعمل به منطقه ابلاغ می شود و منطقه نیز بر طبق این دستورالعمل باید از این سیستم استفاده نماید و امیدوار هستم بتوانیم این نوع پل های مکانیزه را در تهران بیشتر داشته باشیم.
معاون شهردار تهران، در مورد هزینه اجرای این پروژه ها نیز اعلام نمود: این پروژه ها هزینه های خاصی ندارد و با این روش که پیش بینی کردیم حدود سه تا پنج میلیارد تومان برای این مساله پیش بینی هزینه داریم که در دراز مدت عدد قابل توجهی نیست؛ ضمن اینکه هم آسفالت و هم جداول را حفظ کردیم و در موضوع نگهداشت در دراز مدت عدد به سمت صفر میل می کند و در حقیقت آنقدر هزینه های نگهداشت بالاست که این اعداد برایمان اصلا قابل توجه نیست.
حق بین افزود: برای اینکه در موضوع نگهداشت، هزینه های پروژه ها را پایین بیاوریم نگاه تحولی ما این است که در پروژه های پل سازی از درزهای انبساط جدید استفاده نماییم. درزهای الاستومری طول عمر کمتری دارند. در پل b ۹ برای نخستین بار از این نوع درز استفاده شده و درزهایی است که موقع عبور، آرامش بیشتری برای راکبین وسایل نقلیه فراهم می آورد و ضربه ندارد و طول عمر بیشتری دارد. این پروژه ۲ درز دارد که درز اول هفته گذشته نصب شده و در هفته جاری نیز درز دوم نصب می شود و امیدواریم بتوانیم یک کار باکیفیت در این پروژه تحویل دهیم.
وی ضمن اشاره به برگزاری جلساتی با معاون خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: معاون خدمات شهری بدنبال آنست که با یک برنامه مشخص، مایع «استات منیزیم» یا موارد مشابه را جایگزین نمک و شن کند؛ ولی اساسا یکباره نمی تواند این اتفاق را رقم بزند. چونکه در زمان بارش می بایست سرعت کار را بالا ببرند و بنابراین از شن و نمک استفاده می نمایند، به این علت شن و نمک کاملا در دسترس می باشد.
منبع: imgdl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب