معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اهام كرد

تدوین ۸ سیاست جدید برای برگزاری كنكور

تدوین ۸ سیاست جدید برای برگزاری كنكور

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی از تدوین ۸ سیاست جدید برای تغییر در نحوه برگزاری آزمون سراسری اطلاع داد و اظهار داشت: بر این اساس تلاش می شود كه علاوه بر آنكه سنجش از پذیرش جدا شود، برگزاری سالی یك مرتبه آزمون سراسری به سالی دو بار افزایش یابد ضمن اینكه تغییراتی در سهمیه های این آزمون اعمال خواهد شد.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم سوزنچی بامداد امروز در برنامه زنده بامداد بخیر ایران با اعلان اینکه در هر سیستمی که ظرفیت پذیرش ها از تعداد متقاضیان بیشتر باشد ناگزیر از نظام انتخاب استفاده می شود، اضافه کرد: اینکه انتخاب در چنین سیستمی چگونه باید صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم، سوال اصلی است و ما به صورت سنتی و تاریخی در ایران کنکور برگزار می گردد و نخستین کنکوری که در کشور بر گزار شد در سال ۱۳۱۷ بود یعنی زمانی که تعداد متقاضیان از تعداد صندلی ها بیشتر بوده است.
وی با اعلان اینکه این روند در سال ۱۳۳۴ تغییر یافت و از این آزمون دانشکده ای شد، اظهار نمود: در سال ۱۳۴۲ زمانی که تعداد متقاضیان زیاد و فرایند تصحیح اوراق و اعلام نتایج زمان بر شد، آزمون تستی برگزار گردید تا تصحیح اواق را به سادگی صورت گیرد و در آن زمان نسبت به نتیجه این آزمون تشکیک وارد شد ازاین رو از جانب دانشگاه ها هم برای پذیرفته شدگان آزمون تشریحی برگزار کردند.
سوزنچی با اعلان اینکه در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش تشکیل و با این اقدام سنجش و پذیرش متمرکز شد، افزود: بعد از انقلاب اسلامی آنقدر تقاضا برای ورود به دانشگاه ها افزایش یافت که به تدریج سنجش و پذیرش در این سازمان متمرکز شد و هم اکنون ما سیستم کاملا متمرکزی داریم که در مدت ۴ ساعت تکلیف زندگی فرد روشن خواهد شد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد صندلی دانشگاه های دولتی را ۸۰ هزار صندلی عنوان نمود و تصریح کرد: برای کسب این صندلی ها تقاضا زیاد است در صورتیکه بیشتر از یک میلیون نفر در آزمون کنکور شرکت می کنند و این امر وضع موجود را سخت و پیچیده کرده است.
وی با اشاره به وضعیت سهمیه کنکور با اعلان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه آموزش عالی کشور دراین زمینه وارد شده است، اشاره کرد: از سال ۱۳۸۶ به تدریج مجلس شورای اسلامی به تدریج قوانینی را دراین زمینه وضع کرد و در این راستا مجلس قانون حذف کنکور را در سال ۱۳۸۶ مصوب کرد و سوابق آموزشی جایگزین آن شد ولی عملا این امر رخ ندادبه دلیل اینکه معدل دوره دبیرستان مرجع تفکیک مناسبی ندارد چون سبب شده بود که خیلی از دبیرستان ها دارای معدل های ۱۹.۵ و ۲۰ داشتند و این شرط نمی توانست ملاک مناسبی برای انتخاب بهترین ها نیست.
سوزنچی با اعلان اینکه مسئله پذیرش به تدریج پیچیده تر شد، اظهار نمود: در سال ۱۳۹۲ مجلس قانون دیگری برای سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب و ابلاغ نمود که طبق آن قید شده که باید ذیل سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ضمن آنکه ذیل این قانون شورای سنجش و پذیرش تشکیل شد تا بتوان تصمیماتی را برای برگزاری کنکور اتخاذ شود.
به قول وی در سال ۱۳۹۵ قانون دیگری برای برگزاری آزمون های تحصیلات تکمیلی مصوب شد. در پیش از آن پذیرش در مقطع دکتری آزمون سراسری نداشت و طبق این قانون پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آزمون برگزار می گردد و دلیل آن افزایش تقاضا است.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مبحث سنجش و پذیرش به کلاف پیچیده ای تبدیل گشته است، افزود: از یک سال قبل در ستاد در زمینه برگزاری کنکور در حال بررسی هستیم.
پیشنهادات جدید برای پذیرش و سنجش دانشجو
سوزنچی با تاکید بر اینکه باید سنجش و سهیمه ها را از یکدیگر تفکیک نماییم، اظهار داشت: از آنجایی که برگزاری آزمون یک رقابت عادلانه میان داوطبان است ولی مشاهده شد که داوطلبان در شرایط آموزشی یکسانی وارد آزمون نمی شوند ازاین رو در سال ۱۳۴۸ سهیمه مناطق محروم ابلاغ گردید از این طریق رقابت برابر صورت گرفت.
وی افزود: در سال قبل لایحه ‎ای از جانب سازمان سنجش آموزش کشور عرضه شد و در آن نحوه اعمال سهیمه ها اعلام شده که به قدری پیچیده است که به دور پردازش نیاز دارد و دلیل این امر تعداد زیاد سهیمه ها و پیچیدگی آنها است.
وی با اعلان اینکه هم اکنون حدود ۱۸ تا ۱۹ سهمیه در کنکور درنظر گرفته می شود، اظهار نمود: همچون این سهمیه ها می توان به سهیمه مناطق، رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا، بومی پذیری، حافظان، قاریان، برترین های المپیادهای علمی، کارگران نمونه، قهرمانان ورزشی و استعدادی درخشان اشاره نمود ضمن آنکه در صورت رخدادی در مقطعی از زمان سهمیه های دیگری مصوب شد مانند سهمیه مناطق زلزله زده و سیل زده.
سوزنچی با اعلان اینکه در مقطعی از زمان بعضی از این سهیمه ها حذف شد و نمونه آن سهمیه رزمندگان است، توضیح داد: قانون سهمیه رزمندگان وجود دارد ولی الان رزمنده ای وجود ندارد که از این سهمیه استفاده نماید و عملا خود به خود حذف گردیده است.
وی با اشاره با اعلان اینکه چند سهمیه وجود دارد که چالش هایی را به وجود آورده است، اظهار داشت: یکی از آنها سهمیه ایثارگران است که طبق این سهمیه مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۲، که طبق آن سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران داریم که این سهمیه همانند سهمیه رزمندگان خیلی مسئله ایجاد نکرده چون تمام ظرفیت آن پر نمی گردد و حداکثر ۵ درصد از این ظرفیت به جذب ایثارگران اختصاص می یابد و ۲۰ درصد این ظرفیت خالی می ماند.
سوزنچی افزود: در گذشته ظرفیت خالی سهمیه ایثارگران توسط سهمیه آزاد پر می شد ضمن آنکه سهمیه دیگر ۵ درصد داریم که اختصاص به جانبازان کمتر از ۲۵ درصد است و همینطور رزمندگانی که سابقه حضور ۶ ماه حضور در جبهه داشتند از این سهمیه بهره مند می شوند.
وی با اعلان اینکه این سهمیه ۵ درصد در گذشته نبوده است، اشاره کرد: این قانون مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۶ است و در ذیل آن تبصره ای ذکر کرد که طبق آن اعلام گردید باقی مانده سهمیه ۲۵ درصد، از سهیمه ۵ درصد پر شود و بدین سان از سال ۱۳۹۶ سبب شد که تعادل سهمیه پذیرش در کشور به هم بخورد..
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایجاد کارگروه مشترک با مجلس اطلاع داد و اظهار داشت: در این کارگروه دراین زمینه بررسی خواهد و امیدواریم مجلس هم در این مصوبه اصلاحاتی را اعمال خواهد کرد
تغییر در سهمیه بومی گزینی
سوزنجی با اشاره به سهمیه بومی گزینی؛ اظهار داشت: بحث بومی گزینی و سهمیه آن در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها دنبال می شود. در گذشته طبق مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۹ این سهمیه برای رشته های پر طرفدار ۴۰-۶۰ و در سایر رشته ها ۸۰-۲۰ اعمال می شد که به احتمال زیاد این سهمیه هم تغییر خواهد نمود.
به قول وی، این تغییرات بعد از تصویب اعلام می شود.
جدایی سنجش از پذیرش
وی با تاکید بر اینکه مبحث کنکور هم در جلسات ستاد نقشه جامع کشور پیگیری می شود، اظهار نمود: مشکل اصلی کنکور این است که همانند المپیک در مدت ۴ ساعت سرنوشت داوطلب تعیین می شود و ما در حال تغییر آن هستیم ولی مقاومت های بسیار زیادی در مقابل آن وجود دارد به شکلی که یکسری از سازمان های دولتی با این تغییرات مخالف هستند.
سوزنچی با تاکید بر اینکه ما اعتقاد نداریم که سنجش و پذیرش به این صورت در هم تنیده باشد، اشاره کرد: باید سنجش از پدیرش جدا شوند، تصریح کرد: سازمانی که متولی سنجش است در بخش سنجش صورت گیرد ضمن آنکه در یک آزمون ۴ ساعته تلکیف فرد برای پذیرش نباید روشن شود و لازم است که سنجش از پذیرش جدا شود.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و از پیگیری این ستاد برای اعمال جدایی سنجش از پذیرش اطلاع داد و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که از برگزاری آزمون سنجش از یک مرتبه در سال به دو بار در سال افزایش دهیم و بدین سان اگر داوطلبی یک مرتبه نتوانست به خوبی در آزمون شرکت کند، شانس خویش را در بار دوم امتحان کند.
وی تغییر دیگر در زمینه کنکور مبنا قرار نگرفتن تنها آزمون تستی دانست و در این زمینه توضیح داد: به دنبال این هستیم که سنجش را تنها منحصر به آزمون تستی نباشد و انواع هوش های دیگر سنجیده شود. هم اکنون این سنجش تک بعدی است و بتوانیم به شکلی سوابق تحصیلی در آن پررنگ تر نماییم.
سوزنچی با تاکید بر اینکه حدود ۸ سیاست در زمینه برگزاری آزمون مدون کردیم، افزود: در صورتیکه این تغییرات صورت گیرد، در کنار تغییر سهمیه ها سبب رفع برخی چالش ها خواهد شد. هم اکنون بزرگترین متضرر از برگزاری آزمون سراسر وزارت آموزش و پرورش است چون که ۳ سال آخر آموزش متوسطه ارزشی ندارد و نیاز است که این روند تغییر یابد.
وی با اعلان اینکه اقدامات دراین زمینه انجام شده است و ابراز امیدواری کرد که با اعمال این تغییرات، حالت المپیک وار کنکور به شدت کم رنگ شود و بتوانیم سنجش عادلانه تری داشته باشیم و بتوانیم استرس اعمال شده به خانواده ها و آموزشی و پرورش کشور کاهش پیدا کند.



1399/06/15
23:03:04
5.0 / 5
2365
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , سنتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
دانلود عکس