رئیس دانشگاه علامه تاكید كرد
تاسیس انجمن دانشگاه های دو كشور ایران و افغانستان
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تکیه بر اینکه باید انجمن دانشگاه های دو کشور ایران و افغانستان به صورت رسمی تاسیس شود، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم تجارت مراکز کارآفرینی و نوآوری مشترک را هم میان دو کشور بنیانگذاری نماییم.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر حسین سلیمی در گردهمایی روسای دانشگاه های ایران و افغانستان با عنوان «تبادل تجربه در زمینه تأثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه» اظهار داشت: علوم انسانی می تواند تاثیرات گسترده ای بر جامعه و صنعت در مفهوم موسع آن به معنای توان انسان ها برای سازگاری با طبیعت و نظامی برای نیل به نیازمندی های جامعه و برساختن پدیده ها در جامعه، برجای بگذارد.
ایشان سپس اشاره کرد: حتی اگر صنعت را به معنای تولید کارخانه ای بدانیم، باز هم علوم انسانی و اجتماعی می توانند نقش بسیار پر اهمیتی ایفا کنند. تجربه دانشگاه علامه طباطبائی برای به وجود آوردن اکوسیستم نوآوری و فناوری نشان میدهد که اگر این اکوسیستم ترویج یابد، می تواند مفهوم دانشگاه را دگرگون سازد. این اکوسیستم می تواند زمینه های اشتغال غیردولتی را برای دانش آموختگان فراهم سازد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلان اینکه مجموعه ای از مراکز رشد و فناوری، آزمایشگاه های زنده در حوزه علوم انسانی، مرکز خلاقیت و نوآوری را در این اکوسیستم ایجاد کرده ایم، اظهار نمود: با این شرایط تعریف متفاوتی از محیط دانشگاهی به وجود آمده است. در زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی الان ۳۵۰ نفر بدون استفاده از امکانات و بودجه دولتی فعال می باشند و در سال قبل ۶۰ میلیارد درآمد برای خود به وجود آورده اند. در تمام دانشکده های این دانشگاه مرکز نوآوری و رشد مستقر شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر سلیمی اشاره کرد: مرکز مهارت آفرینی این دانشگاه از دیگر امکانات ما برای تقویت زیست بوم کارآفرینی در جامعه است. دانشگاه های افغانستان هم می توانند از این زیست بوم الگو گرفته و آنرا در جامعه دانشگاهی خود پیاده سازی کنند.
وی ادامه داد: ما همچنان بر این باوریم که معرفت آفرینی مأموریت نخست یک دانشگاه علوم انسانی است. تجربه دانشگاه های بزرگ ایران در تشکیل خوشه های مشورتی برای دستگاه های اجرایی و دولت جمهوری اسلامی ایران از تجربه های موفقیت آمیز در زمینه عبور از دانشگاه های نسل دوم به سمت دانشگاه های معرفت آفرین و کارآفرین نسل سوم بوده است. در همین راستا کارهای مشترک استادان دانشگاه های علامه طباطبائی با دانشگاه های افغانستان شایان ذکر است که امیدواریم ما بتوانیم تجارت مراکز کارآفرینی و نوآوری مشترک را میان دو کشور بنیانگذاری نماییم.
دکتر سلیمی ابراز امیدواری کرد: انجمن دانشگاه های ایران و افغانستان بزودی به صورت رسمی تاسیس شود و این جلسه زمینه ای برای تاسیس انجمن دانشگاه های ایران و افغانستان فراهم سازد.
در ادامه این گردهمایی، دکتر محمد عثمان بابری رئیس پوهنتون کابل اظهار داشت: تحصیلات عالی در افغانستان به صورت غیر رسمی، از پیشینه بلند مدتی برخوردارست. پوهنتون کابل افتخار پیشکسوتی در تحصیلات عالی این کشور را دارد. این دانشگاه سیر خوبی را تا به اینجا طی کرده است. پوهنتون کابل یکی از پوهنتون های خوب منطقه از لحاظ کارهای پژوهشی و انکشاف جامعه است.
وی افزود: این دانشگاه میزبان دانشجویان و محققان زیادی از کشورهای دوست بوده است. همینطور این دانشگاه متاسفانه تحت تأثیر تراژدی افغانستان قرار داشته است. با این وجود یکی از ابعاد زندگی افغان ها، تحصیلات عالی است. با ایجاد نظام دموکراتیک افغانستان و با آغاز استراتژی انکشاف، تحصیلات عالی افغانستان جان تازه ای گرفت. دانشگاه کابل طی دو دهه گذشته، یک سیستم توسعه یافته و پاسخگو را ایجاد کرد.
وی اشاره کرد: تغییرات این دانشگاه با پیگیری استراتژی ملی و استراتژی کلان خود دانشگاه رخ داده است. در بخش انکشاف مسلکی اعضای هیئت علمی این دانشگاه پیشرفت های چشمگیری رخ داده است. الان ۹۰۰ عضو هیئت علمی در ۹۳ دپارتمان این دانشگاه فعالیت می نمایند. پوهنتون کابل با این چالش مواجه بود که چارچوب قانونی حاکم بر دانشگاه را به یک چارچوب پاسخ گو ارتقا دهد.
تحصیل ۹۲ دانشجوی افغان در دانشگاه سیستان و بلوچستان
در ادامه دکتر غلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، اظهار نمود: دانشگاه سیستان و بلوچستان به سبب تقرب جغرافیایی از نزدیکی فرهنگی بالایی با کشور افغانستان برخوردار است، این دانشگا از سال ۹۵ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی را دریافت کرده و به مدت ۳ سال میزبان دانشجویان افغانستانی بوده است.
وی اشاره کرد: این دانشگاه به لحاظ نزدیکی مسافت از سهولت بالایی برای پذیرش دانشجویان افغان برخوردارست. دانشگاه سیستان و بلوچستان دارای ۱۱ دانشکده، ۵۱ گروه آموزشی و ۴۳۰ عضو هیئت علمی است و هم اکنون ۹۲ دانشجوی افغان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشجویان با ذهنیت بسیار مثبتی از دانشگاه ما فارغ التحصیل شده اند.
دکتر رضایی بیان نمود: راه آهن چابهار هم بزودی در این شهر افتتاح می شود که مسیر تردد را برای دانشجویان آینده افغان تسهیل خواهدنمود. ما در این استان، قویترین رشته چشم پزشکی و داروسازی را داریم و مشتاق پذیرش دانشجوی افغان در این رشته ها هستیم. دانشگاه های کشور ایران الان مأموریت خویش را به پژوهش و کارآفرینی تغییر داده اند و در این راه بسیار موفق بوده اند، دانشگاه سیستان هم در این راه حرکت خویش را آغاز نموده است.
در ادامه گردهمایی، دکتر عبدالله فایز، رئیس پوهنتون هرات، اظهار داشت: این دانشگاه از سال ۱۳۶۷ تاسیس و بعد از سال ۱۳۸۱ تغییرات خوبی در دانشگاه های افغانستان و بخصوص پوهنتون هرات بوجود آمده است. همچون این تغییرات، پر رنگ شدن نقش پژوهش در تحقیقات علوم اجتماعی بود و تغییرات دیدگاهی گسترده ناشی از آنها در افغانستان بود.
او اشاره کرد: یکی از تحقیقات مهمی که انقلابی در این دانشگاه ایجاد کرد، پیرامون وضعیت اشتغال دانشجویان بود و نتایج این پژوهش مهم در استراتژی کلان پنج ساله این دانشگاه بازتاب پیدا کرد. ما دیدگاه تربیتی این دانشگاه را بر مبنای نیاز بازار کار تغییر دادیم و در سالهای گذشته بیشتر از ۷۷ تحقیق در رشته های علوم انسانی به وجود آورده ایم.
دکتر فایز اظهار نمود: بررسی عوامل موثر بر مهاجرت های غیرقانونی که منجر به تغییر دیدگاه سازمان بین المللی مهاجرت شد، از پژوهش های مهم در این دانشگاه بوده است. مسائل امنیت اقتصادی و اجتماعی و چگونگی توانمندسازی اقتصادی کشور افغانستان هم در قالب دو پروژه پژوهشی برای اولین بار در پوهنتون هرات انجام شد. چالش های مهاجران داخلی از ولایات مختلف افغانستان، افراط گرایی، توانمندسازی بانوان، توسعه اقتصادی حوزه غرب افغانستان از دیگر موضوعات پژوهشی این دانشگاه بوده است.
دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم با اشاره به اینکه بخشی از رسالت دانشگاه ها، آموزش پژوهشگریست، اظهار داشت: تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه، تربیت پژوهشگران درد آشنای جامعه است. دو کشور ایران و افغانستان باید در حوزه مرجعیت علمی و احیای جایگاه تمدنی خود در دانش آفرینی عمل کنند.
وی اشاره کرد: زیست بومی که می تواند حاصل این پژوهش ها را برای جامعه، کارآمد سازد، مستلزم ساختارها و قوانین ویژه ای است که تجاری سازی ایده های دانشگاهی را تسهیل کند. دانشگاه فردوسی تلاش نموده است با ایجاد گفتمان «اداره جامعه بر اساس دانش» و با تاسیس مراکز رشد و فناوری و ارتباط با صنعت این مسیر را هموار سازد. مرکز فناوری های پیشرفته، پژوهشکده زیارت و گردشگری، مستقر سازی بخش R&Dکارخانه ها در دانشگاه فردوسی و تاسیس پردیس فناوری در زمره تلاشهای این دانشگاه بوده است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد: اختصاص استاد راهنمای مشترک برای دانشجویان افغانستان مبتنی بر مشکلات مشترک دو کشور، تاسیس مرکز خراسان شناسی و معدن شناسی، تاسیس دوره های مشترک ارشد و دکتری همچون پیشنهادهای دانشگاه فردوسی برای تقویت روابط پژوهشی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان است.
دکتر خلیل الله کلیوال، رئیس پوهنتون بلخ با اعلان اینکه دانشگاه بلخ به لحاظ امنیت از ولایات دیگر وضعیت بهتری دارد و به این خاطر در جذب دانشجو موفق بوده است، اظهار نمود: ما در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت دانشگاه تلاش فراوان کرده ایم. استراتژی این دانشگاه در امتداد تولید علم، تاسیس عاملیت تالیف و ترجمه بوده است. البته نهادینه سازی تولید علم فرایندی بسیار زمان بر است.
وی تصریح کرد: بیشتر تحقیقات و پژوهش ها در این دانشگاه در نوع تحقیقات کاربردی می گنجد. در زمینه نیروی بشری امر پژوهش، تعداد خیلی از استادان این دانشگاه در حال دریافت مدرک دکتری خود هستند. در مورد بخش نرم افزاری امر پژوهش، پوهنتون بلخ در زمینه تاسیس کتابخانه و مراکز پژوهشی هم اکنون وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد. در بخش سخت افزاری نیز، سرزمین بلخ از مزیت جغرافیایی در زمینه تحقیقات تمدنی و فرهنگی برخوردارست.
دکتر کلیوال در انتها اظهار داشت: مأموریت این دانشگاه، ترتبیت و آموزش است و از دو سال قبل مأموریت خویش را در زمینه دانشگاه های نسل دوم انجام داده و تلاش می کند به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت نماید. یکی از موضوعاتی که باید در تحصیلات عالی افغانستان به آن توجه گردد، تناسب رشته های دانشگاهی با موقعیت جغرافیایی دانشگاه است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب