برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی تصویب گردید
دانلود عکس: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی علاوه بر تصویب برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی مقرر کرد، پذیرش دانشجو برای این رشته فقط از بین فارغ التحصیلان رشته روانشناسی صورت بگیرد.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، جلسه 190 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا انجام شد و در ابتدای جلسه دکتر حداد عادل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مصباح یزدی طی سخنانی گفت: مرحوم مصباح یزدی نقش به سزایی در راه یافتن علوم انسانی به حوزه های علمیه داشت و رونق علوم انسانی در حوزه های علمیه، همچون اقدامات ماندگار آن مرحوم است.
وی با اعلان اینکه آیت الله مصباح یزدی خدمات بسیار فراوانی در انقلاب داشته است، اشاره کرد: ایشان در سالهای سخت اول انقلاب با همت و بینش فراوان، سبب شدند که علوم انسانی با رعایت تمام جهات شرعی و اسلامی به حوزه های علمیه راه پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: همت آیت الله مصباح یزدی در وارد کردن علوم انسانی به حوزه های علمیه، سبب ارتباط حوزه علمیه و دانشگاه و دادوستد علمی میان این دو نهاد شد.
در ادامه جلسه موضوع بررسی "سرفصل دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی" در دستور کار قرار گرفت و دکتر رسول روشن عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دکتر معتمدی رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول گزارشی دراین زمینه ارائه کرد.
دکتر روشن با اعلان اینکه کارگروه در جلسات گوناگون تجدید نظر در برنامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی را در دستور کار قرار داد اظهار داشت: باتوجه به تاخیر ۲۵ ساله در بازبینی سرفصل ها و اهداف و برنامه های روانشناسی بالینی در سطح دنیا و دانشگاه های مطرح و نیاز جامعه و تحول فکری و باوری آحاد جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت بازبینی در کل برنامه روانشناسی ارشد بالینی احساس شد.
وی افزود: هدف این رشته تربیت روانشناسانی برای کسب مهارت در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان افراد دارای صفات و اختلال روانی و همین طور تربیت روانشناسان برای تسلط بر برنامه آموزشی جهت پیش گیری از اختلالات روانی می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه در این برنامه چهار رویکرد اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدسازی و کارآمد سازی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، اظهار داشت: توجه به برنامه های معنوی در دروس مختلف و ارائه درس مداخلات معنوی و مذهبی بعنوان درس اصلی، به این علت است تا دانشجو با درمان های معنوی و مذهبی آشنا شده و باتوجه به فرهنگ مذهبی جامعه آنها را به کار ببندد.
بعد از ارائه این گزارش و مباحث مطرح شده توسط دکتر حداد عادل و اعضای جلسه، کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.
در ادامه جلسه بررسی جزئیات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی در دستور کار قرار گرفت و دکتر روشن شرایط پذیرش دانشجو و عناوین دروس رشته روانشناسی بالینی را تشریح نمود.
دکتر روشن با اعلان اینکه برنامه برای اجرا در پروسه زمانی دو سال و نیم طراحی شده است، اشاره کرد: برای پذیرش دانشجویان در این رشته، انجام مصاحبه لازم است.
وی درباب شرایط ورود به رشته روانشناسی بالینی اشاره کرد: داشتن شرایط مصوب سازمان سنجش و آموزش کشور و همین طور داشتن مدرک کارشناسی در رشته های روانشناسی لازم است.
در ادامه دکتر حداد عادل گفت: وزارت علوم اجازه می دهد از غیر رشته روانشناسی هم در آزمون ارشد، شرکت نمایند و بعد ار پذیرش در آزمون، تعدادی دروس جبرانی بگذرانند تا بتوانند خودرا با رشته جدید تطبیق دهند، بدین سبب این مسئله باید مورد توجه کارگروه قرار گیرد.
دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید حق آموزش آزاد در ورود به این رشته لحاظ شود، اظهار داشت: با توجه به این که مصاحبه جزء شرایط پذیرش، داوطلبین قرار داده شده است، پس از این طریق ظرفیت و توانایی داوطلبین سنجیده خواهد شد، بدین سبب پیشنهاد می شود، کارگروه در پذیرش دانشجویان برای رشته روانشناسی بالینی از سایر رشته ها غیر از رشته روانشناسی، انعطاف داشته و تجدید نظر کند.
در ادامه دکتر احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در سخنانی اظهار داشت: در رشته روانشناسی بالینی، یک رشته با گرایش خانواده هم وجود دارد که برخی از دانشگاه ها هم در این رشته دانشجو می پذیرند، پس باید تکلیف این مساله مشخص شود که این گرایش ها حذف می شوند یا باهم ادغام می شوند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم در این نشست طی سخنانی گفت: روانشناسی جزء معدود رشته هایی است که به لحاظ منابع و اساتید ظرفیت بسیار خوبی در این رشته، در حوزه به وجود آمده است.
وی پیشنهاد داد: جهت تقویت رویکرد بومی و اسلامی این رشته، یک درس با عنوان مبانی، اصول و روش های روانشناسی اسلامی در پیشگیری رشد و درمان، به دروس الزامی اضافه شود.
دکتر حداد عادل نیز درباب درس مداخلات معنوی و مذهبی اظهار داشت: با توجه به این که مذهب در ایران معنای خاصی دارد، اگر عنوان مذهبی در این درس به دینی تغییر پیدا کند بهتر است.
در ادامه جلسه، دکتر حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تاکید بر اینکه گذراندن دوره کارورزی در این رشته ضروری می باشد، اظهار داشت: در پذیرش دانشجو در این رشته ما دانشگاه های خوب را معیار قرار می دهیم، که توانایی برگزاری دوره کارورزی را داشته باشند.
در ادامه جلسه پس از ارائه نظرات اعضا مصوب شد، رشته روانشناسی بالینی به سبب وجود دوره کارورزی دو سال و نیمه باشد.
در آخر این جلسه برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی به تصویب رسید و قرار شد که منطبق با مباحث ارائه شده در این نشست، اصلاحات ذیل از طرف کارگروه روانشناسی اعمال شود.
مورد اول اینکه، درس پیشنهادی حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی در خصوص اضافه شدن دو واحد به دروس اصلی موکول به توافق کارگروه روانشناسی با معاونت ارتباط با حوزه شد، با ذکر این نکته که نتیجه حاصل شده مورد تایید شورای تحول است.
همچنین، کارگروه روانشناسی درباب تعداد واحدهای درسی، باید خط قرمز وزارت علوم در خصوص گذراندن 32 واحد درسی در دوره ارشد را رعایت کند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آخر جلسه 190 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، با رای مثبت اعضا مصوب شد، پذیرش دانشجو برای مقطع ارشد رشته روانشناسی بالینی، فقط از بین فارغ التحصیلان رشته روانشناسی باشد.
منبع: imgdl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب